ارتباط با ما 05138694637

کشاورزی ارگانیک چه سودی برای ما دارد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه منظور از کشاورزی ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟ کشاورزی ارگانیک که با نام های متفاوتی همانند کشاورزی زیستی، کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی تجدید شونده و کشاورزی پایدار شناخته می شود، نوعی کشاورزی است که در آن استفاده از کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات و آنتی بیوتیک ها ممنوع می باشد. همچنین هیچ گونه دخالت و دستکاری ...

6 دقیقه
0 دیدگاه
مجموعه مزرعه جادویی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

منظور از کشاورزی ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک که با نام های متفاوتی همانند کشاورزی زیستی، کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی تجدید شونده و کشاورزی پایدار شناخته می شود، نوعی کشاورزی است که در آن استفاده از کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات و آنتی بیوتیک ها ممنوع می باشد. همچنین هیچ گونه دخالت و دستکاری ژنتیکی همانند تزریق هورمون رشد در این سبک کشاورزی قابل قبول نمی باشد. می توان گفت که این سبک از کشاورزی دید علمی به کارهایی است که اجداد ما در کشاورزی جهت سلامت خاک، انسان و اکوسیستم به آن عمل می کردند.

مواد شیمیایی (کودهای شیمیایی و آفت کش ها) برای اولین بار در قرن بیستم به وجود آمدند و استفاده گسترده آنها پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد.

کشاورزی غیر ارگانیک در کل یک چالش بزرگ در صنعت کشاورزی محسوب می شود زیرا همیشه جهت ایجاد و تولید محصولات خود از سموم شیمیایی و افت کش ها استفاده می کند. باید بدانید که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه این نوع کشاورزی منسوخ شده ولی متأسفانه این روش سنتی همچنان در ایران پا برجا است.

اگر همه مردم جهان به استفاده از محصولات ارگانیک روی آورند، کشاورزی ارگانیک نمی تواند غذای کافی برای جمعیت جهان (جهت سالم زندگی کردن) تولید کند، به همین دلیل این امر می تواند به گرسنگی در برخی کشورها منجر شود. این موضوع دقیقاً شبیه این است که بخواهید تمام دامداری های صنعتی جهان را ببندید و مجبور شوید به روش سنتی برای تأمین گوشت و فرآورده های حیوانی مورد نیاز مردم، همه زمین های دنیا را برای چرای دام ها اختصاص دهید.

محصولات ارگانیک چه نوع فرآورده هایی هستند؟!

امروزه فرآورده های ارگانیک به دلیل داشتن خواص بی نظیر و با داشتن گردش مالی ۱۰۰ میلیارد دلاری یکی از پر طرفدارترین محصولات کشاورزی در دنیا شناخته شده است. کلمه ارگانیک به سبک فعالیت کشاورزان هنگام پرورش محصولات خود همانند میوه، سبزی و… اشاره می کند. باید بدانید که فرآورده های ارگانیک با تکیه بر حفظ تنوع زیستی و مدیریت مناسب اکوسیستم، به دور از هر گونه سموم شیمیایی تولید می شوند و فرآیند تولید آنها متناسب با استانداردهای جهانی می باشد. به بیانی ساده تر می توان گفت محصولاتی ارگانیک هستند که در فرآیند کاشت، داشت و برداشت آنها از هیچ گونه سموم شیمیایی و آفت کش استفاده نشده باشد.

برخی افراد بر این باورند که محصولات بدست آمده از کشاورزی ارگانیک همان محصولات وگانی هستند که گیاهخواران آن را می خورند، ولی باید بدانید که فرآورده های وگان و ارگانیک با داشتن وجه اشتراک های بسیار، معنا و مفهومی کاملاً متفاوت از هم دارند. واژه وگان به فرآورده هایی اطلاق می شود که با وجود ارگانیک بودن، گوشت و فرآورده های حیوانی در آن وجود نداشته باشد.

محصولات ارگانیک علاوه بر اینکه از نیترات کمی برخوردارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند، به دلیل داشتن سینولئیک اسید برای سلامت قلب و عروق نیز مفید هستند. همچنین این محصولات از استانداردهای بیشتری برخوردارند و تأکید ویژه ای بر معشیت پایدار جوامع روستایی دارند.

آیا می دانید؟!

قابل اعتماد ترین فروشگاه های عرضه محصولات ارگانیک در آمریکای شمالی، هلند و دانمارک می باشند!
بزرگترین زمین های کشاورزی را کشورهای لیختن‌اشتاین، استرالیا و سوئد دارا می باشند!
میانگین سنی کشاورزان ارگانیک کار در کشور آلمان ۲۵ است و هر ساله چندین تن از محصولات خود را به ارزش ۹ میلیارد یورو به بازار جهانی عرضه می کنند!
محصولی به عنوان محصول ۱۰۰ درصد سبز و ارگانیک وجود ندارد، زیرا هر فرآورده ای که تولید می شود به نوعی تأثیر خود را بر محیط زیست می گذارد!
۲ باور غلط درباره کشاورزی ارگانیک

اولین باور غلط
برخی باور دارند که این شیوه کشاورزی از استفاده هر گونه کودی بی نیاز است، ولی واقعیت این است که هیچ محصولی بدون کودرسانی رشد و نمو پیدا نخواهد کرد. باید بدانید که سموم ارگانیک یا همان کودهایی که به طور طبیعی به دست می آیند در این نوع کشاورزی جهت حاصلخیز کردن خاک یا حفاظت از گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند.

دومین باور غلط
برخی نیز بر این باورند که کشاورزی ارگانیک یعنی برگشت به سوی کشاورزی سنتی! کشاورزان ارگانیک کار به هیچ عنوان نمی توانند یافته های علمی چندین سال پیش را انکار کرده و خود را بی نیاز از آنها بدانند. در واقع آنها در تلاشند تا با استفاده از دستاوردهای علوم زیستی به صورت پیشرفته، خود را از بند ترکیبات شیمیایی آزاد سازند و به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک کمک کنند.

اهداف کشاورزی ارگانیک چیست؟

۱- اهداف زیست محیطی

جلوگیری از فرسایش خاک
مدیریت خطرات احتمالی در فعالیت‌های کشاورزی
بهبود کیفیت محصولات کشاورزی
حفظ منابع طبیعی
حفظ آب و خاک به دور از هر گونه آلودگی
۲- اهداف اقتصادی

رقابت با محصولات غیر ارگانیک و ورود به بازار مناسب و تجارت های عادلانه
جلوگیری از گرانی
پایداری اقتصاد جامعه و اللخصوص خانوارهای تولیدکننده محصولات کشاورزی
افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی
کاهش هزینه‌های تولید
۳- اهداف اجتماعی

احترام به فرهنگ محلی
تأمین نیازهای جوامع محلی
افزایش روحیه در زنان و خانوارهای کشاورز
سلامت تغذیه ای جامعه
ایجاد شرایط کاری مناسب
معایب و مزایای کشاورزی ارگانیک

معایب

۱- در برخی موارد محصولات ارگانیک ممکن است تا ۴۰ درصد هزینه بیشتری داشته باشند.

۲- هزینه های تولید بیشتر است، زیرا کشاورزان به کارگران بیشتری احتیاج دارند.

۳- در این نوع کشاورزی بازاریابی و توزیع کارآمد نیست، زیرا مواد غذایی ارگانیک به میزان کمتری تولید می شوند.

مزایا

۱- کشاورزان می توانند هزینه تولید محصولات خود را کاهش دهند، زیرا نیازی به خرید مواد شیمیایی گران قیمت ندارند.

۲- در مزرعه کارگران و کشاوزران از نظر جسمی و روحی سالم تر خواهند بود.

۳- در طولانی مدت، مزارع ارگانیک موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و حافظت از محیط زیست می شوند.

۴- کشاورزی ارگانیک روند گرم شدن کره زمین را کندتر می کند.

۵- زندگی طبیعی را به گیاهان، حیوانات و حتی انسان ها هدیه می دهد.

۶- به حفظ تنوع زیستی کمک بسیاری می کند.

۷- آلودگی آب های زیرزمینی را متوقف می کند.

وضعیت کشت محصولات ارگانیک در ایران چگونه است؟

در کشور ما کشاورزی ارگانیک چندان مورد توجه قرار نگرفته و معمولاً سیستم کشاورزی سنتی در زیستگاه های طبیعی و روستاها رواج دارد. محصولات ارگانیک با فواید بسیاری که دارند توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده و آنها را به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب می کنند. از این رو کشور ما نیز باید در جهت تولید هرچه بهتر این محصولات گام هایی بنیادین بردارد تا در صورت افزایش تقاضای مردم نسبت به این فرآورده ها، مجبور به وارد کردن آنها از کشورهای خارجی نباشیم.

در چند سال اخیر حدود ۹۶ درصد از فرآورده های ارگانیک کشور ما به دیگر کشورها صادر می گردید ولی خوشبختانه در حال حاضر حدود ۲۱ درصد این فرآورده ها در داخل کشورمان مورد استفاده مردم قرار می گیرند.
طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران از بین ۶۶ فرآورده اصلی کشاورزی ارگانیک، کشور ما در ۷ فرآورده زراعی و ۱۵ فرآورده باغی جایگاه های اول و دهم را به خود اختصاص داده است.
باید بدانید که بیشترین سهم محصولات ارگانیک در جهان متعلق به کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه می باشد.
کشاورزان ارگانیک کار دقیقاً چه کاری انجام می دهند؟

برای رشد محصولات زراعی خود به هیچ عنوان از کودهای شیمیایی استفاده نمی کنند.
این کشاورزان جهت حفظ تنوع زیستی و فرسایش خاک تلاش بسیاری می کنند.
خطرات مواد سمی را برای انسان، حیوان و محیط زیست کاهش می دهند.
شیوه های کشاورزی دقیقی را برای برآورده کردن خواسته های مشتریان و در نتیجه رضایت بازار به کار می گیرند.
محصولات زراعی ارگانیک خود را با حشره کش های دست ساز و سموم دفع آفات طبیعی اسپری می کنند تا محصولات در برابر آفات در امان بمانند.
برای جلوگیری از رشد علف های هرز از علف کش های طبیعی استفاده می کنند یا آنها را با دست می کِشند. همچنین این کشاورزان با قرار دادن تراشه های نی، کاه و چوب در بین گیاهان از تولید بیشتر علف های هرز جلوگیری می کنند.
کشاورزان ارگانیک کار علاوه بر تولید محصولات ارگانیک، بستر جدیدی را برای زندگی موجودات مختلف از جمله زنبورها ایجاد می کنند.
۴ راهکار کلیدی جهت توسعه کشاورزی ارگانیک

۱- تدوین ابزارهای آموزشی برای متخصصان کشاورزی

۲- توسعه فرهنگ تولید محصولات ارگانیک و ارائه مشاوره برای تبدیل آسان شیوه های کشاورزی معمولی به شیوه های کشاورزی مدرن و ارگانیک

۳- ارزیابی منافع اقتصادی این سبک کشاورزی و به اشتراک گذاری آن برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان

۴- تعیین صفات مطلوب برای محصولات و فرآورده های ارگانیک

کلام آخر

دولت باید بداند که جلب اعتماد مصرف کننده داخلی امری ضروری و حیاتی است، از این رو سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان های وابسته به آن باید به یک نتیجه مشترک در این زمینه برسند تا اعتماد مصرف کنندگان در کشور را جلب کنند. جای تفکر دارد که فرآورده های تولید شده به وسیله کشاورزی ارگانیک همانند انار و روغن گل رز که در کشور ما تولید می شوند، به دلیل این که در دیگر کشورها بسیار پرطرفدار هستند، متأسفانه اصلا وارد بازار داخلی ما نمی شوند و به سرعت صادر می گردند.

باید بدانید که چیزی مهم تر از سلامت کودکان و نسل های آینده وجود ندارد، از این رو دولت باید به سلامت مردم خود بیاندیشد و محصولات ارگانیک تولید شده را به دیگر کشورها صادر نکند.