ارتباط با ما 05138694637

به چه نوع فرآورده هایی محصولات ارگانیک می گویند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه منظور از محصولات اُرگانیک چیست؟! امروزه استفاده از محصولات ارگانیک (organic) که به صورت طبیعی و بدون هیچ گونه کودی پرورش داده می‌شوند، در بین مردم رواج پیدا کرده اند. واژه ارگانیک به شیوه و سبک فعالیت کشاورزان، موقع پروراندن محصولاتی همانند میوه ها، سبزیجات، صیفی جات، حبوبات و محصولات دامی همانند لبنیات و گوشت ...

5 دقیقه
0 دیدگاه
مجموعه مزرعه جادویی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

منظور از محصولات اُرگانیک چیست؟!

امروزه استفاده از محصولات ارگانیک (organic) که به صورت طبیعی و بدون هیچ گونه کودی پرورش داده می‌شوند، در بین مردم رواج پیدا کرده اند. واژه ارگانیک به شیوه و سبک فعالیت کشاورزان، موقع پروراندن محصولاتی همانند میوه ها، سبزیجات، صیفی جات، حبوبات و محصولات دامی همانند لبنیات و گوشت اشاره می کند.

این محصولات با اتکا بر حفظ تنوع زیستی و مدیریت صحیح اکوسیستم، به دور از هر گونه مواد شیمیایی و مصنوعی تولید می شوند که تمام فرآیند تولید آنها مطابق با استانداردهای مشخص جهانی می باشد. به زبان ساده تر محصولاتی ارگانیک نامیده می شوند که در فرآیند کاشت، داشت و برداشت آنها، به هیچ عنوان از کود شیمیایی، سم و آفت‌کش استفاده نشده باشد.

بسیاری از افراد فکر می کنند محصولات ارگانیک همان محصولات وگان هستند که گیاهخوارها آن را می خورند، در حالی که محصولات وگان و ارگانیک با داشتن وجه اشتراکی، مفهومی کاملاً مجزا از هم دارند. کلمه وگان به محصولاتی اطلاق می شود که علاوه بر ارگانیک بودن، گوشت و فرآورده های حیوانی در آنها موجود نباشد.

بررسی وضعیت کشاورزی ارگانیک در کشورهای مختلف

کشاورزی ارگانیک در سطح جهان موجب شده است که بشر از فواید غذای سالم تر و با کیفیت تر بهره مند شود. در کشور دانمارک فرهنگ سازی استفاده از کالای های ارگانیک به حدی بود که در سال ۲۰۱۷ تقریباً ۵۱ درصد از مردم این کشور به استفاده از این محصولات روی آوردند.

کشورهایی همچون استرالیا، آرژانتین و چین از نظر کشت، در صدر تولید محصولات بدست آمده از زراعت و صنعت ارگانیک قرار دارند.
کشورهایی همانند هند، اتیوپی و مکزیک به عنوان بهترین تولیدکنندگان محصولات ارگانیک استاندارد در جهان شناخته می شوند.
بیش‌ترین کشاورزان تولیدکننده این محصولات در کشورهای هند، اوگاندا و مکزیک قرار دارند.
بیش‌ترین سرانه مصرف محصولاتی که منشأ کاملاً ارگانیک دارند مربوط به کشورهای سوئد، دانمارک و سوئیس است.
بهترین و معتبرترین فروشگاه های عرضه فرآورده های ارگانیک در آمریکای شمالی، هلند و دانمارک قرار دارند.
بزرگ ترین و غنی ترین زمین‌های کشاورزی در کشورهای لیختن‌اشتاین، استرالیا و سوئد قرار دارد.
کشاورزی ارگانیک باید در ایران هم، رواج پیدا کند!

ایران به دلیل داشتن پیشینه ۸ هزار ساله در حوزه کشاورزی، بستری مناسب برای کشت فرآورده های ارگانیک در اختیار دارد. متأسفانه علی رغم کوشش های فراوان در سال های اخیر برای عرضه محصولات ارگانیک در ایران، وضعیت چندان هم خوب نیست، زیرا بازار آکنده از محصولات اصلاح شده ژنتیکی است. از طرفی فرهنگ سازی استفاده از این محصولات، در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار کم بوده و به کشاورزی ارگانیک بی توجهی می شود و ایران با فرآیند تولید غذای سالم، احساس بیگانگی می کند.

جالب است بدانید که میانگین سنی کشاورزان ارگانیک در آلمان به ۲۵ سال می رسد. یعنی نسل جوان آلمان، اهمیت تولید غذای ارگانیک را درک کرده و خیلی زود دست به کار شده اند و سالیانه چندین تن محصولات ارگانیک به ارزش ۹ میلیارد یورو به بازار عرضه می کنند.

لازم به ذکر است که فرهنگ کشاورزی ارگانیک بدون حمایت‌ دولت و سازمان‌های مردم ‌نهاد رواج پیدا نخواهد کرد. به همین دلیل نزدیک به ۳ سال است که در حوزه کشاورزی ارگانیک درجا می‌زنیم و پیشرفتی حاصل نشده و کشت محصولات ارگانیک در همان سطح اندک باقی مانده است. بی‌شک توسعه دادن کشاورزی ارگانیک و تنوع محصولات آن در کشور یکی از راه‌های پیشگیری از انواع بیماری‎هاست. در کشور ما توجه دولت به کشت و کار تراریخته نشان دهنده این است که فرصت‌های کشاورزی ارگانیک و آینده سرزمین ما در غباری از ابهام فرو رفته است.

تفاوت محصول ارگانیک و غیر ارگانیک در چیست؟

تفاوت در نحوه‌ی رشد این دو محصول، بزرگ‌ترین دلیلی است که آنها را از هم دیگر متمایز کرده است. بعضی از کشاورزان برای اینکه محصولاتشان به سرعت رشد کند، از هورمون های خاصی استفاده می کنند تا هر چه سریع تر آن ها را به بازار فروش ارائه دهند. برخی بر این باورند که چندین سال است از محصولات غیرارگانیک در رژیم غذایی خود استفاده می کنند و هیچ گونه مشکلی هم ندارند. ولی این ادعا در ظاهر و در کوتاه مدت صحیح می باشد زیرا مواد شیمایی که در محصولات غیرارگانیک استفاده می شود در دراز مدت اثرگذاری خود را نشان می دهند. جالب اینکه در برخی موارد حتی مشخص نمی شود که بیماری افراد از این مواد شیمایی سر چشمه می گیرد.

در مورد محصولات ارگانیک هم باید بدانید که از مرحله تولید تا پخش از هیچ گونه مواد شیمایی مصرف نمی شود. پس این محصولات برای سلامتی انسان لطمه ای وارد نمی کنند.

یکی دیگر از تفاوت های اساسی محصولات ارگانیک با محصولات غیر ارگانیک، نحوه از بین بردن علف های هرز می باشد. به این صورت که در کشاورزی ارگانیک برای انهدام علوفه بی حاصل از روش های دستی و طبیعی استفاده می شود ولی در کشاورزی غیر ارگانیک بیشتر از سموم شیمایی استفاده می شود.

۱۰ مزیت استفاده از محصولات ارگانیک

۱- مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان در این محصولات وجود دارد.

۲- محصولات ارگانیک از نیترات کمی برخوردارند. (نیترات زیاد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.)

۳- این محصولات به خاطر داشتن سینولئیک اسید برای سلامت قلب و عروق مفید است.

۴- فرآورده های ارگانیک از استاندارها و خط مشی های بیشتری برخوردارند.

۵- طعم و مزه غذاهای ارگانیک خوب تر و طبیعی تر است.

۶- این محصولات خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کم می کنند.

۷- کشاورزی ارگانیک استفاده از منابع آبی و خاکی را به درستی رعایت می کند و باعث به وجود آمدن خاکی حاصلخیز می شود.

۸- به هیچ عنوان از مواد سمی و افت کش ها در آنها استفاده نمی شود.

۹- کشاورزی ارگانیک در راستای حفظ اکوسیستم گام بر می دارد و تولید کنندگان این حوزه در جهت حفظ تنوع زیستی تلاش می کنند.

۱۰- به معشیت پایدار جوامع روستایی تأکید می کند.

باید بدانید که چیزی به عنوان محصولات سبز و ارگانیک ۱۰۰ % وجود ندارد، زیرا هر محصولی تا حدی تأثیر خود را بر محیط زیست خواهد گذاشت.

از کجا محصولات ارگانیک خریداری کنیم؟

اگر مایل به استفاده از محصولات ارگانیک هستید می توانید به طور مستقیم از یک مزرعه ارگانیک مواد مورد نیاز خود را تأمین کنید. در صورتی که به مزرعه ارگانیک دسترسی ندارید می توانید به بازارهای محلی و فروشگاه هایی که محصولات ارگانیک در آن ها به فروش می رسد مراجعه کنید.

آیا محصولات ارگانیگ گران هستند؟

در نگاه اول، شاید برخی افراد بر این باور باشند که غذاهای ارگانیک بسیار گران تر از غذاهای غیر اگانیک هستند. باید بدانید که ما برای غذاهای معمولی یا غیر ارگانیک هزینه بیشتری پرداخت می کنیم، اما نه به صورت مستقیم!

می توان با اندکی تفکر به عمق فاجعه پی برد؛ به عنوان مثال دولت موظف است سالانه هزینه ای برای محیط زیست بپردازد که این هزینه را هر ساله من و شما با پرداخت مالیات و عوارض به صورت غیر مستقیم برای محیط زیست تأمین می کنیم، هزینه هایی که می توانند برای رفاه و آسایش بیشترمان در زندگی صرف شوند.

آفت کش ها یک خطر شناخته شده برای سلامتی انسان هستند که در مواد غذایی غیرارگانیک وجود دارند، پس زمانی که شما غذاهای پر از سم مصرف می کنید به طبع هزینه های پزشکی جامعه افزایش پیدا می کند. درحالی است که تولید محصولات ارگانیک به افزایش شغل کمک می کند، شرایط زیست گونه های جانوری را بهتر و توسعه روستایی را افزایش می دهد.

پس با اندکی تفکر به این نتیجه می رسیم که قیمت یک پرتقال ارگانیک می تواند بسیار کمتر از یک پرتقال غیرارگانیک باشد و به این موضوع نیز پی می بریم که غذاهای ارگانیک باعث فواید بلند مدت در زندگی و صرفه جویی در پول می شوند، چیزهایی که به هیچ عنوان در مصرف محصولات غیر ارگانیک یافت نمی شود.

نکته مهم: بجای تمرکز کردن بر روی فواید و لذت های آنی خود، به آینده فکر کنید.

۵ مانع بزرگ در تولید محصولات ارگانیک!

۱- نداشتن اطلاعات مناسب در زمینه تولید این محصولات در بین کشاورزان (میانگین سنی کشاورزان در ایران ۵۳ سال است.)

۲- نبود بازارهای متمایز برای فروش محصولات ارگانیک

۳- اطلاع رسانی غلط یا نامناسب درباره تولید و مصرف محصولات ارگانیک توسط صدا و سیما

۴- بی‌اشتیاق بودن کشاورزان نسبت به تولید محصولات ارگانیک به علت ناشناخته بودن

۵- جانبداری نکردن دولت از کشاورزان ارگانیک کار

سخن آخر

انتخاب یک سبک زندگی پایدار سبز می تواند برای نسل های آینده بشر مثمرثمر و سودمند باشد، اگرچه در این مسیر چالش هایی هم وجود دارد. ما تعهد شما را نسبت به زندگی پایدار تحسین می کنیم و مشتاقانه می خواهیم آینده ای سبزتر ایجاد کنیم. شما با خواندن این متن تعهد خود را به آینده فرزندان تان نشان دادید.